Презентация "Педагогічна спадщина К. Ушинського"
Подписи к слайдам:
Педагогічна спадщина К. Ушинського
Виконала:
студентка першого курсу
факультету психології
групи ДК-15-1
Корзунова Надія Дмитрівна
Дніпропетровськ 2015
Костянтин Ушинський Костянти́н Дмитро́вич Уши́нський (нар.19 лютого (2 березня) 1824, Тула, Російська імперія — †22 грудня 1870 (3 січня 1871), Одеса, Херсонська губернія, Російська імперія) — освітній діяч Російської імперії, педагог, кандидат юриспруденції і правознавець українського походження, один із засновників педагогічної науки та народної школи у Російській імперії, автор праць з теорії й історії педагогіки, підручників для початкового навчання і статей з педагогіки. Педагогічні погляди К. Ушинського. Теоритичне обґрунтування педагогіки Тогочасна педагогіка скрізь перебувала, як зазначав Ушинський, у немовляцтві і не виходила за межі педагогічних правил та настанов. Але виховання має свої об’єктивні закони і педагогу необхідно знати ці закони. Ушинський вважав, що педагогіка може стати наукою у повному смислі слова, якщо вона буде тісно пов’язана з життям, виражати потреби суспільства і спиратися на дані наук про людину.- Педагогіку, як вказує Ушинський, не можна назвати наукою у строгому значенні цього слова.
- Їй неможливо навчитись як математиці, хімії, астрономії.
- Крім знань вона передбачає й уміння застосовувати їх на практиці.
- Педагогіка не досліджує минулого чи теперішнього, а має на меті створення нового, чого ще не було. Ушинський називає педагогіку найвищим мистецтвом.
- Вона задовольняє найвищу із потреб людини – удосконалення людської природи: "Вихователь – є художник, вихованець – художній твір; школа – майстерня, де з грубого куска мармуру виникає подібність божества".
- Центральна ідея у педагогічній системі Ушинський - принцип народності виховання.
- Народність – це національна самобутність народу і коріниться вона, на думку видатного педагога, перш за все, у характері народу.
- Ушинський виступив проти намагань російського уряду провести шкільні реформи шляхом запозичення якоїсь іноземної системи виховання.
- Вважав, що громадське виховання є продуктом довготривалого історичного розвитку нації, його неможливо придумати у кабінеті або запозичити в інших народів.
- Найважливішою ознакою і найкращим виразником народності Ушинський називає рідну мову.
- Оскільки виховання повинно бути народним, то, як вказує Ушинський, рідна мова повинна займати центральне місце у вихованні людини. Він критикував політику російського царизму в українських школах і наголошував, що навчання у них повинно відбуватися рідною мовою.
- У питаннях виховання К. Ушинський спирався на ідею гармонійного розвитку особистості.
- Гармонійно розвинутою вважав людину, у якої поєднані розумова зрілість, моральна досконалість, фізична і естетична розвиненість.
- Усі сторони виховання розглядав як єдиний процес, де вони, як і в дійсності, переплітаються між собою і обумовлюють одна одну.
- Основи морального виховання закладаються у сім’ї, де велике значення має устрій сімейного життя, стосунки між батьками тощо.
- Продовжується моральне виховання у школі.
- Першоджерелом формування моральної сторони дитини, рівно як і всіх інших її сторін, у житті і у вихованні виступають засоби природи.
- За твердженням Ушинського, ці засоби є найдоступніші для дитячого сприймання.
- Головне завдання педагога – навчити дітей помічати і спостерігати красу природи.
- Для цього він радив проводити екскурсії в природу, уроки на лоні природи, де діти пізнають красу і велич рідної землі.
- Велике значення на формування моральності дитини справляє гра: "Гра є вільна діяльність дитини. У ній формуються всі сторони душі людської, її розум, її серце, її воля..."
Ушинський пропонує такі методи морального виховання дітей:
- особистий приклад вихователів;
- наслідування, яке повинно випливати із почуттів, прагнень і дій, що доступні дитині. Тоді воно стане внутрішнім і відрізнятиметься від зовнішнього мавпування;
- вправи для вироблення моральних звичок: "Гарна звичка – це моральний капітал, процентами з якого людина користується все життя";
- переконання. Виступав проти моралізаторства: "Привчаючи слухати слова моральності, ви готуєте лицемірів, які використовують їх як ширми для своїх власних вад. Все у школі і у викладанні повинно бути моральним, так щоб саме говорило за себе і не мало потреби в сентенціях";
- покарання і заохочення. Рекомендує обережно ставитись і по можливості уникати їх: "Заохочення і покарання не нешкідливі гігієнічні засоби, які попереджують хворобу або виліковують її, а ліки, які витісняють хвороби з організму іншою хворобою."
- Окрім іншого, Костянтин Ушинський багато уваги приділяв фізичному розвитку людини. Він залишив після себе багато робіт, присвячених фізичному вихованню. Найвідоміші з них:
- «Потреба відпочинку і сну»;
- «Воля як влада душі над тілом»;
- «Схильність до лінощів»;
- «Фізіологічне пояснення довільності рухів»;
- «Фізична теорія довільності рухів»;
- «Мускули»;
- «Загальні зауваження про фізичне виховання»
“Рідне слово”
“Людина як предмет виховання”
“Педагогічні твори”
“Проблеми педагогіки”
Велику увагу він також приділив написанню книжок для дітей. ВисновокУшинський відіграв велику роль у розвитку освіти, школи і педагогічної думки українського народу. Його називають Учителем серця.
- Він розвиває педагогічну науку і разом з тим філософію серця.
- К.Д. Ушинський хотів показати, яким повинен бути вчитель і вихователь, він створив систему підготовки народних учителі.
- Ідеї великого педагога актуальні і сьогодні у сучасній педагогіці.